سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدمه

مقدمه

الف) موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهرستان داراب :

شهرستان داراب یکی از شهرستانهای نیمه گرمسیری بوده و در جنوب شرقی استان فارس و در فاصله 253 کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته است . این شهرستان بالغ بر 6540 کیلومتر مربع در محدوده جغرافیایی 54درجه و 3 دقیقه تا 55 درجه و 30 دقیقه طول شرقی از گرینویچ و 28 درجه و 2 دقیقه تا 28 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی از استوا قرار گرفته است و ارتفاع متوسط آن از سطح آزاد دریا 1100 متر ( حداقل ارتفاع مربوط به دشت آبرودشور حدود 700 متر و حداکثر ارتفاع مربوط به ارتفاعات شمال شهرستان حدود 3200 متر ) و از نظر تقسیمات کشوری دارای دو مرکز شهری ( داراب و جنت شهر ) و سه بخش و دوازده مرکز دهستان و سیصدو بیست روستا و آبادی می باشد . جمعیت کل شهرستان بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1377 بالغ بر 157000 نفر بوده که در حال حاظر به حدود 170000 نفر رسیده است که جمعیت مراکز شهری حدود 70000 نفر و مابقی در مناطق روستایی زندگیی می کنند . همچنین در حال حاضر تعداد خانوار بهره بردار کشاورزی این شهرستان حدود 17500 بهره بردار می باشد .

شهرستان اراب از نقطه نظر آب و هوا جزء مناطق گرم و خشک می باشد بطوریکه حداکثر درجه حرارت مربوط به ماههای تیر و مرداد ( 49+ درجه سانتی گراد ) و حداقل رجه حرارت مربوط به ماههای آذر و دی ( 5- درجه سانتی گراد) می باشد که معمولاُ درجه حرارت زیر صفر در بعضی از سالها به صورت ادواری وجود دارد وحداقل میزان بارندگی در طول 30 سال اخیر 80 میلیمتر و حداکثر آن 675 میلیمتر و به طور متوسط می توان رقمی معادل 270 میلیمتر ذکر نمود . قابل توضیح می باشد که متأسفانه پراکنش باران در این شهرستان بسیار نا منظم و پراکنده است . ضمناً میزان تبخیر سالیانه نیز حدود 2200 میلیمتر برآورد گردیده است .

ب) جایگاه شهرستان داراب از دیدگاه تولید فرآورده های کشاورزی و دامی :

منطقه داراب با توجه به وسعت اراضی حاصلخیز و شرایط مطلوب و متنوع آب و هوایی ، از جایگاه ویژه ای در سطح استان فارس و کشور برخوردار می باشد به نحوی که در حال حاضر به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی  و دامپروری مطرح است و کمتر شهرستانی در کشور وجود دارد که دارای چنین تنوع چشمگیری در تولید محصولات زراعی و باغی باشد ، به طورمثال در این شهرستان خرما( ویژه مناطق گرم و خشک ) ، مرکبات ( ویژه مناطق نیمه گرمسیری ) و انواع درختان سیاه ریشه ( ویژه مناطق معتدل و سردسیری ) در کنار هم رویش دارند و از لحاظ دامپروری دارای دامداریها و گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی فراوان می باشد بطوریکه بیش از 12000 خانوار به دامپروری اشتغال دارند .

شهرستان داراب از نظر تولید گندم در استان دارای مقام چهارم ، از نظر تولید پنبه در استان و جنوب کشور دارای مقام اول ، از نظر تولید مرکبات مقام دوم استان ، و از نظر پرورش گل محمدی با 36% از کل تولید ، مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده است . همچنین سالانه 5/8 درصد گوشت قرمز ، 5 درصد شیر و 8 درصد عسل استان در این شهرستان تولید می گردد .

بر اساس آخرین سرشماری طرح جاری  آمارمحصولات کشاورزی سال 1383 ، کل اراضی قابل کشت آبی و دیم شهرستان برابر 72037 هکتار بوده که 48865 هکتار مربوط به محصولات زراعی و 23172 هکتار شامل محصولات باغی می گردد که 14329 هکتار از باغات به صورت آبی و 8843 هکتار بقیه باغهای دیم در مناطق کوهستانی می باشد .